Blog: Aandacht maakt alles mooier

12-12-2019    10:26   |    Ronald Kloppenburg

Een weblog van Ronald Kloppenburg. Hij is Export Sales Manager bij Luiten Greenhouses. Ronald schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Verkoper zijn is een prachtig vak. Je mag iets betekenen voor een ander.

Er moet uiteraard wel voor betaald worden, voor niets gaat de zon op. In onze commerciële wereld een begrijpelijke en logische gedachte. We dienen financiële middelen te genereren om onze sector te blijven enthousiasmeren en ontwikkelen en dat doen we toch aardig met elkaar. Is een project gerealiseerd of een product verkocht dan zijn we blij. Heeft de koper er baat bij en zelfs winst behaald door het door ons geleverde product, dan is de taart compleet en opgevuld met de welbekende kers.

Op dat moment ontstaat er trots en dat is toch het allermooiste wat de mens mag en kan bereiken.

Eerder dit jaar was ik met een goede en fijne relatie van ons bedrijf op reis, om ons gezamenlijk marktplan succesvol te implementeren. Voorafgaand aan het bezoek en tijdens de reis uitvoerig besproken hoe we het voorbereide marktplan het juiste succes zouden kunnen geven.

Uiteraard een volle agenda en veel geïnteresseerde lokale telers die ons wilden ontvangen. We zijn als land en tuinbouw technisch leider in de wereld nu eenmaal erg populair in het buitenland.

Een volle agenda geeft een bepaalde tijdstress en kan leiden tot het, net of helemaal niet komen tot de doelstelling die vooraf is besproken en gewenst. Een ieder zal begrijpen wat ik hiermee bedoel.
Als aanbiedende en mogelijk verkopende partij is het van belang aandacht te tonen voor datgene dat de ontvangende/kopende partij bezig houdt en wenst te krijgen. Als er een overeengekomen afspraak, voorafgaand aan het bezoek is gepland, mogen we aannemen dat het onderwerp van het gesprek daarover gaat. Tja, we hebben met mensen te maken en niets zo veranderlijk of verrassend als de mens. Zo vaak maak ik mee dat het gesprek over het voorgenomen onderwerp compleet anders loopt doordat er net een persoonlijk voorval heeft plaatsgevonden of dat de gesprekspersoon even niet goed in zijn of haar vel zit. Even schakelen dan en vooral aandachtig leren luisteren. Wist u dat veel verkopen ontstaan door er juist op persoonlijke momenten voor de ander te zijn ?

De kern zit natuurlijk in het woordje ‘aandacht’. Aandacht voor wat? Voor wie? Wanneer? Wat is dat eigenlijk? Voor mij persoonlijk betekent het dat je in alles wat je doet extra energie stopt, bewust voelen, kijken en luisteren. Geen dingen tussendoor of routinematig doen. Met bewuste aandacht maak je alles net iets beter. Het kost soms wat tijd extra maar kan zoveel meer opleveren. Een groot Zweeds meubelconcern gebruikt de zin “Aandacht maakt alles mooier” niet voor niets en kijk eens naar het succes van dit bedrijf!

Helaas wordt het prachtige woord aandacht heel vaak gebruikt bij negatieve aspecten. Wanneer je de aandacht legt op futiliteiten, mediaberichten of bepaalde gebeurtenissen waarvan jij vindt dat deze je persoonlijk aanvallen kun je van een mug een olifant maken en tja... als er een olifant op je stapt is dat niet zo’n pretje. Een ieder kan dat gevoel wel indenken. Geef het juiste dus aandacht en groei, samen met het bedrijf waar je mag werken, de klanten die je mag bedienen, de leveranciers met wie je mag samenwerken, de personen die je door je werk mag ontmoeten en nog zoveel meer. Doe dit het hele jaar door dus niet alleen met de Kerst, de tijd waarin het woord aandacht extra wordt uitgelicht. De juiste aandacht maakt echt alles mooier!

Namens directie en medewerkers van onze bedrijven wens ik een ieder prachtige feestdagen toe en een mooi en aandachtig 2020.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Toelating Admire vervalt

Bayer vraagt geen herregistratie van imidacloprid aan als gewasbeschermingsmiddel in de EU. De EU-lidstaten...

Dag van de Bierblikjes!

In het intro van deze nieuwsbrief schreven we al dat het vandaag de Dag van de Pindakaas is. Maar het blijkt...