Blog: Het nieuwe eten

Blog: Het nieuwe eten

Een weblog van Annelies Blaauwkamer, Internationale Community Manager voor groenteplatform Love my Salad bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan. Annelies schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Deze column zou oorspronkelijk gaan over foodtrends en de rol van groente hierin. De crisis die is ontstaan naar aanleiding van het corona virus, maakt trends ineens minder relevant. Gezondheid en veiligheid staan op nummer één. Maar als we kijken naar wat er is veranderd in een paar weken tijd en naar de trends die speelden voorafgaand aan de crisis, lijkt het sommige trends wel doen versnellen.

Terug naar de basis
De beweging slowcal is een afgeleide van de slow food beweging, ontstaan eind jaren 80 als tegenbeweging op de fast food industrie. Het staat voor koken met lokaal geproduceerde producten en ingrediënten van het seizoen. Maar ook voor de tijd nemen om samen te genieten van lekker vers bereid eten.  Het staat ook voor traditionele bereidingen, zoals roken, fermenteren en pekelen. Naast deze beginselen gaat het ook om zo min belasten  van het milieu met ons voedselsysteem.

Deze trend zag je met name heel duidelijk in de horeca, restaurants die steeds vaker werken met groente van de teler uit de regio, meer in het seizoen, oude bereidingswijzen die ook groente een interessante rol op het bord geven en circulair koken. Nu zien we deze beweging ook meer ontstaan bij de consument, niet alleen omdat het een trend is. Maar omdat deze crisis een stukje bewustzijn creëert en er meer tijd is vrijgekomen om zelf thuis aan de slag te gaan en interesse ontstaat in bereidingen die iets meer tijd kosten. Het supporten van boeren en tuinders die hun producten aan de kant van de weg verkopen,  zelf brood bakken, slow cooking op de BBQ, uitgebreid koken om samen met het gezin van te genieten zijn voorbeelden die we nu veel zien.

Op zoek naar recepten met groente
Ik zie dit ook terug in de statistieken van onze website www.lovemysalad.com. Als we de afgelopen 5 weken afzetten tegen dezelfde periode vorig jaar is er maar liefst een stijging van 300% meer bezoek. Dat is dan met name op het gebied van recepten. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee, vooral omdat in al onze recepten groente centraal staat, kennelijk is er behoefte aan gezonde voeding.

Gezondheid krijgt wel een ander perspectief. Was het hiervoor met name gericht op uiterlijke fitheid, nu ligt de nadruk op een sterk immuunsysteem om niet ziek te worden. Functional foods was al een upcoming trend.  Ingrediënten of etenswaren die een effect zouden hebben op de gezondheid, denk aan gember shots, gefermenteerde producten als kombucha of een bleekselderijsapje. Volgens Tastewise (online food onderzoek) zijn de zoekopdrachten naar functional foods tijdens de pandemie explosief gestegen. Dus ook hier zien we dat de trend is versneld, maar met een ander doel.

De bereiding van groente
Door de vega en vegan leefstijl wint groente langzaamaan terrein op het bord. Groente bereid als vlees zagen we al veel in de horeca terugkomen, denk aan een aubergineschnitzel, bloemkool buffalo wings of een rodekoolsteak. Zal de consument zich nu ook meer deze kant op bewegen, nu het eten van dieren steeds meer aan de kaak gesteld wordt?

Bron: Annelies Blaauwkamer

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v