Blog: Komkommer in plastic goed tegen verspilling? Onzin!

16-05-2019    08:26   |    Goedemorgen

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Flinterman schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Er wordt van alles bedacht en gedaan met onze mooie producten. Zo lagen er tijdens de vorige zomer regelmatig oude tomaten en paprika’s in het schap. Vanwege de lage prijzen wordt er enorm gespeculeerd.
Zelfs bij gerenommeerde retailers lagen er vorig jaar tomaten en paprika’s met zwarte plekken in het schap waardoor er helemaal niets meer verkocht werd. Dit jaar zie ik nu alweer veel droefenis bij de bouwmarkten. Talloze uitgedroogde tuinplanten. Deze mooie planten zijn met bloed, zweet en tranen en vooral veel liefde geteeld. Maar vervolgens wordt de prijs uitgeknepen tot de laatste cent. En dat terwijl een groot deel staat te verdrogen. Dit zet niet alleen de marge onder druk, maar haalt ook de kooplust bij de consument weg. Welke fabrikant laat zijn product verpesten door de retail? Wij helaas wel!

Verpakte komkommer
Ook met de geplastificeerde komkommer worden we voor de gek gehouden. “Uit onderzoek blijkt dat er minder verspilling is bij een verpakte komkommer.” Onzin, de consument krijgt simpelweg een veel oudere komkommer zodat er langer mee gespeculeerd kan worden.
Het wordt hoog tijd om zelf te bepalen hoe uw product in het schap ligt. U wordt dagelijks geplaagd met allerlei certificeringen en ondertussen wordt er van alles met het product gedaan. Het is niet goed voor het product, niet voor het milieu, niet voor de consument en al helemaal niet voor uw portemonnee!

Uw product in het schap
Hoe kunt u bepalen hoe uw product in het schap ligt? U moet het eerst willen; waar een wil is, is een weg. In het verleden hadden we er via het Centraal Bureau voor Tuinbouwveilingen (CBT) weldegelijk invloed op. Keurmeesters konden het product uit het schap laten verwijderen als het niet aan de eisen voldeed. Ook vandaag de dag blijken sommige merken en telersverenigingen invloed te hebben op de uiteindelijk kwaliteit in de winkel. Het kan dus wel!


Reacties (3)

Rudi 2 weeks ago

Ik had geen idee dat de plastic verpakking soms ook gebruikt word om te kunnen speculeren met komkommers. Als dit echt zo is dan is dat des te meer reden om snel te stoppen met het in plastic verpakken van komkommers en daar een mooi alternatief voor uit te vinden.

Martin 1 week ago

Je kunt er op allerlei manieren naar kijken. Ik geef de voorkeur aan een oudere komkommer die mét folie langer verkoopbaar en eetbaar blijft, dan de onverpakte komkommer die na een paar dagen door niemand meer wordt meegenomen. De winkelier gooit die weg.
Ik ben ook blij met de melk die ik tegenwoordig meer dan een week 'vers' kan houden, wat dan in feite ook oude melk is.

Peter Smulders 6 days ago

Kansen, beste mensen. Denk in kansen.
Waar kun je mee scoren? Retailbedrijven willen van het plastic af. Retailbedrijven willen vers product. Retailbedrijven willen dat het groenteschap zijn aantrekkingskracht als paradepaardje blijft behouden.
Welke komkommerteler staat op en zegt tegen zijn (lokale) retailbedrijf: "Dat ga ik voor jou verzorgen! Tegen een prijs die voor de consument, voor jou én voor mij interessant is.... Deal?"
En laten we daar lokaal mee beginnen.
Succes!

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Ctgb: twee middelen toegelaten

Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden beoordeelde onlangs drie gewasbeschermingsmiddelen op basis van een...