Blog: Snelweg as a service

05-09-2019    09:00   |    Patrick Dankers

Een blog van Patrick Dankers, productmanager op de afdeling Horticultural proces control bij Priva. Hij schrijft de blog exclusief voor Goedemorgen.

Een economie die op volle toeren draait resulteert in een snelweg met een stationair toerental. Nu de economie in Nederland booming is, is het fileprobleem weer in oude glorie hersteld. Ik mag weer aansluiten in de rij en al handsfree bellend verzet ik wat afspraken. Al remmend en schakelend rol ik langzaam voorbij de hectometerpaaltjes en verdwaal ik in gedachte met de vraag of dit niet anders kan…

Het wegennet slipt weer dicht en het verbaast mij dat mobiliteit op dit moment relatief weinig aandacht krijgt. Dit terwijl er in de toekomst veel gaat veranderen. We hebben sowieso een transitie onderhanden met de komst van elektrisch rijden. Maar ook de ontwikkeling van autonoom rijden vraagt bijvoorbeeld om beleid. Recent is het idee van rekeningrijden weer eens op tafel gekomen en dat lijkt mij nu wel een goede richting maar lost dit het probleem wel op?

Nu betaal je wegenbelasting en we kennen de beperkingen van dit systeem. Rekeningrijden zoals het nu als proefballon is opgelaten betekent dat je betaald per kilometer en moment van de dag. Echter moeten we niet nog een stap verderzetten met Snelweg as a service abonnementen. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met een internetabonnement; afhankelijk van de behoefte betaal je voor de aansluiting en de snelheid die je wil. En de internetprovider reserveert hiermee een bepaalde capaciteit op het netwerk zodat deze aan de verplichtingen kan voldoen.

Oftewel ik zou graag het spits-file-vrij abonnement willen afsluiten waarmee ik in de spits kan rijden met een gegarandeerde snelheid van minimaal 100 km/h. Dan krijgt de wegbeheerder vooraf een veel beter beeld van de benodigde capaciteit en ze krijgen meer grip op het aanbod door abonnementsprijzen, snelheden of überhaupt de beschikbaarheid van het abonnement aan te passen. En als het abonnement niet beschikbaar is, of ik wil buiten mijn abonnement om toch met de auto de weg op, kan ik op een soort daghandel basis alsnog capaciteit kopen.  

Omgedraaid kan ik de wegbeheerder ook aanspreken op het moment dat ik mijn snelheid niet haal en een vergoeding vragen voor de geleden schade. Dit is eigenlijk ook logisch want de overheid schrijft ook boetes uit aan de NS als deze niet presteert. Of als je vliegtuig vertraging heeft kun je dankzij Europese regels ook een vergoeding krijgen. Oftewel als de overheid zo goed is in het bestraffen van commerciële vervoerders moeten ze dit principe toch ook kunnen toepassen op het eigen wegennet…Dit is de oplossing voor het fileprobleem! En dan gaan de matrix borden uit, ontwaak ik uit mijn gedachten, en mag ik weer rijden. Nou ja… tot de volgende file.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Twitter: Innovaties present

Andreas Hofland van Hortikey wijst erop dat ook de innovaties uit de tuinbouw present zijn in het paviljoen...

Twitter: Leo bij Yvon

Leo van der Lans was gisteravond te zien in het programma 'Onze Boerderij' van Yvon Jaspers. Combivliet was...

Rijstkaf verhoogt weerstand

Rijstkaf wordt door Lentse & Slingerland Potgrond gebruikt voor de productie van substraat. De grondstof heeft...