Nederlanders blijven meer groenten kopen

Nederlanders blijven meer groenten kopen

De toegenomen interesse in groenten en fruit van Nederlandse consumenten zet in 2021 door. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Gemiddeld groeide de consumentenaankopen van het hele assortiment groenten en fruit met vier procent.

Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar groenten en fruit gegroeid. Consumptie buitenshuis maakte hier nauwelijks deel vanuit. Er werd meer tijd thuis doorgebracht en gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen.

Top-10 groenten
De eerste helft van 2021 heeft niet geleid tot grote verrassingen in de Top-10 meest verkochte producten vergeleken met vorig jaar. Tomaat blijft met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16 procent meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top- 5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3 procent meer. Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top-10 meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.

Verspakket gewild
Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig. Zo'n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top-10 meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10 procent te zien in de eerste helft van 2021. Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).

Peer herwint terrein
Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de Top-10 aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%) die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. Oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar. De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.

Boost online
Corona heeft het online boodschappen doen een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v